Ondertussen is het al langer duidelijk dat muziek maken vandaag alleen niet voldoende is. Je moet de aandacht van je publiek grijpen én vasthouden. Nu maart voor de deur staat, is het hoog tijd om je publiek uit hun winterdip te trekken. Weet je niet waar te beginnen? Geen zorgen, ik zet even 3 contenttips voor jou op een rijtje.
1. TikTok, Reel… wat nog?
De wereld draait vandaag om meer dan muziek luisteren alleen. (Potentiële) fans willen meer. Ze willen je zien. Dus toon jezelf. Daarnaast is de aandachtspanne van een mediagebruiker heel kort. Daardoor zijn short-form video’s hot op dit moment. Het is belangrijk om bij het begin van de video’s de aandacht grijpen.
Hoe doe je dat? Spreek hen aan of start met een zin die meteen vragen op roept. Vertel bijvoorbeeld een anekdote en begin met de climax van het verhaal. Los daarvan kan je ook behind-the-scenes delen. Je kan hen meenemen in het schrijfproces van je volgende song. Of deel een vette solo.
Korte, krachtige en pakkende video’s is dé manier om jezelf online op de kaart te zetten.
2. Podcast 1, 2, 3...
Een podcast biedt de perfecte gelegenheid om een diepere verbinding met je fans aan te gaan. Vertel de verhalen achter je nummers, deel persoonlijke ervaringen en onthul unieke details over je artistieke proces.
Nodig gastartiesten uit om hun perspectief te delen of deel grappige anekdotes uit je carrière. Hierdoor creëer je niet alleen een emotionele band met je luisteraars, maar bied je ook een exclusieve kijk in je wereld.
Zo gingen Suzan & Freek jou al voor. ‘Suzan & Freek, de podcast’ geeft hun fans een unieke inkijk om het leven van dit duo. Elke aflevering delen Suzan & Freek hun verhalen over muziek, maar het kan even goed gaan over hoe ze elkaar hebben leren kennen. In de podcast nemen ze ook de tijd om vragen van de luisteraars te beantwoorden en uiteraard sluiten ze elke aflevering af met muziek
3. Fans = beste reclame
Moedig jouw fans aan om hun eigen content te creëren. Laat hen een duet maken op TikTok met jouw nieuwste hits, want iedereen zingt (of schreeuwt 😉) graag mee mijn zijn favoriete artiest.
Of zit er in jou ook een groot danstalent verscholen? Maak dan een choreografie op jouw nummer en spread the word. Voor je het weet staan je fans op je volgende optreden jouw choreografie mee te dansen.
Deel ook regelmatig content van fans. Zo laat je zien dat je de toewijding van je fans waardeert. Daardoor ontstaat er een soort gemeenschapsgevoel en help je mee vormgeven van je eigen community.
Kort gezegd: fancontent delen is niet alleen een marketingstrategie maar ook een oprechte manier om te laten zien dat je de steun van je fans waardeert.